Kako sam prestao da ležim na kauču i zaljubio sam se u sport zahvaljujući Apple Watch-u

U 2014. godini, kada je izašao prvi Apple Watch, nisam mogao da odlučim da li mi treba ovaj sat ili ne. Poenta nije bila u tome što je tada bio nov, već u tome što u mom životu tada nije bilo sporta (osim trčanja za prevozom na autobuskim stanicama), i ideja da šaljem obaveštenja sa pametnog telefona na poseban uređaj izgledao je tako privlačno. Ali jasno se sećam kako su prvi korisnici Apple Watcha sa oduševljenjem pisali o tome kako je sjajno da sada možete uštedeti vreme (!) I, bez vađenja pametnog telefona iz džepa, saznajte da vas je neko spomenuo na tvitu. Osetio sam da su otprilike u isto vreme programeri aplikacija počeli otkriti zloupotrebu obaveštenja. Dosadni zvukovi i vibracije počeli su da se šalju ne samo glasnicima i klijentima društvenih mreža, već i igrama, svim vrstama organizatora, čitačima i igračima. I mnogi – uključujući i mene – brzo su razvili sindrom fantomske vibracije u svom džepu, koji je postao prilično nervozan. Da li je to poznato? Ako ne, radujte se. Manifestuje se ovako: hodate ulicom, osećate vibraciju u džepu, vadite pametni telefon da vidite šta se dogodilo, a nema ničega. Nije bilo vibracija, činilo vam se. Nisam siguran da li će takva poređenja zvučati adekvatno, ali težak pušač oseti približno isto kada unese cigaretu na usne i odjednom shvati da već ima zapaljenu cigaretu u ustima. U takvim trenucima čoveku postane nelagodno i misli da bi bilo dobro nešto promeniti u životu. Prestanite pušiti, prestanite piti, bavite se sportom i prestanite provoditi večeri na kauču ispred televizora.

Čak i ako ne uzmete u obzir očigledne loše navike, mora se priznati da se moderni čovek kreće vrlo malo. U ovom smislu stanovnici malih gradova imali su malo više sreće, ali svim stanovnicima prestonica i gradova sa više miliona nedostaju fizičke aktivnosti. Mnogi od nas provode 8 sati u krevetu, zatim sat i po u automobilu na putu do kancelarije, još 8-10 sati u kancelariji, opet u automobilu i, srećom, sat vremena u baru nakon posla. Ovo je vrlo preterano, ali još uvek su mnogi skloni precjenjivanju vlastite mobilnosti. Nisam doktor, zato se neću dotaknuti konkretnih zdravstvenih posledica, ali čak i sedeći način života izuzetno negativno utiče na moje blagostanje. Štaviše, pogoršanje blagostanja se odvija vrlo sporo, mi to ne primećujemo, a onda se u nekom trenutku počnemo smejati uspomenama o uglađenim 30-godišnjacima i negde u pozadini naše misli, „prokletstvo, ne bi trebalo biti tako“.

Iskreno, bio sam ubeđen da će pametni satovi postati nešto poput 3D televizora, elektronskih okvira za fotografije i kompaktnih kamera – to je privremeni fenomen u svetu tehnologije koji ćemo sigurno zaboraviti posle par godina. Međutim, ne, takvi uređaji su u stalnoj potražnji, a Apple se u ovom žanru oseća najbolje. Prošle jeseni imao sam pametni sat – Apple Watch Series 5 – i odlučio sam pažljivije pratiti svoj životni stil. Do tada sam već prestao pušiti, doživeo sam očigledne životne radosti, kao što je nedostatak kratkoće daha nakon hodanja gore na peti sprat, i odlučio sam da nešto treba poboljšati. Na osnovu moje visine, težine i starosti, sat mi je „dodelio“ cilj da trošim 800 kilokalorija dnevno pored onih kalorija koje se troše na prirodne funkcije tela kao što je održavanje telesne temperature. Tada sam koristio funkciju koja mi omogućava da delim svoje aktivnosti sa prijateljima i pogledam njihove rezultate i primetim neverovatne stvari. Pokazalo se da većina ljudi, čak i oni čiji je životni put spolja izgledao zdravo i ispravno, zapravo živi vrlo pasivno i jedva da se kreće. Dnevno pređite 3 km, a ponekad i manje. A takve su brojke bile i pre epidemije koronavirusa i prisilne samoizolacije, što je smanjilo ionako nisku pokretljivost bilo koje osobe. Usput, gotovo sam siguran da nas nakon završetka pandemije očekuje lavina kao potražnja za teretanskim uslugama i bum u prodaji pametnih satova i fitnes pratilaca.

Najvažnija stvar u radu sa Apple Watch-om u mom slučaju je potpuno deaktiviranje notifikacija (osim onih koje se odnose na fizičku aktivnost i zdravlje). Bez ometajućih vibracija – u normalnom režimu sat je potpuno nevidljiv, samo vas povremeno podsećaju da je sada vreme da ustanete i pomerite se. Ili da je danas vaša aktivnost niža nego inače. Sakupivši dovoljno informacija, sat počinje da pravi karte i baca mesečne izazove. I ova jednostavna gamifikacija se ispostavila zbog čega postepeno povećavam opterećenje i poboljšavam svoje performanse. U početku sam se osećao dobro urađenim ako uspem da pešim 10-12 km dnevno. To je mnogo više nego što prolazi prosečan građanin, ali uopšte se takav teret teško može nazvati sportom. I ti isti izazovi u početku su takođe bili prilično jednostavni – proći kroz određeni broj koraka 10 puta mesečno i dobiti postignuće. Ili hodati / trčati 100 km mesečno – i vaša nagrada. 100 kilometara mesečno je vrlo lako, čak i nedeljno toliko preći nije uopšte teško. Ali kako se ovi izazovi uspešno završavaju, algoritmi komplikuju zadatak i to prilično brzo. Neću da krijem, uključilo se moje kockanje, koje sam često delio sa prijateljima u messengeru. Prijatelji, oprostite mi ako je ovo bilo nepodnošljivo, ali radost mojih uspeha, iako malih, je takva stvar koju šarmantno želite da podelite sa voljenim osobama.

Ostali primeri takvih mesečnih izazova bili su stvari poput činjenice da morate u potpunosti da zatvorite sve „prstenove postignuća“ svakog dana određenog meseca. A onda se pojavljuje zadatak u duhu “sagorevanje 68 hiljada kcal mesečno”. Uzgred, ovo je moj trenutni izazov za jun 2020. godine. Ova brojka mnogima od vas neće reći, pa samo verujte da to znači vrlo ozbiljan teret. Na primer, za vožnju u dužini od 13 km koja traje duže od jednog sata, uspevam da sagorim oko 1000 kcal prema Apple Watch-u. Odnosno, da biste ispunili junski izazov, trebaće vam ukupno skoro 70 takvih trčanja. Čini se komplikovanim, ali ako postepeno povećavate opterećenje i bavite se raznovrsnijim aktivnostima – treninzima snage, biciklizmom, planinarstvom, plivanjem, crossfitom – zadatak počinje izgledati stvarnije. Dani odmora su, naravno, neophodni i važni, ali odmor za vas biće manje aktivnosti, a ne njegovo potpuno nepostojanje.

Pa, pored mesečnih izazova koji me lično najviše privlače, aplikacija za praćenje aktivnosti ima jednokratna dostignuća koja bi trebalo da podržavaju motivaciju duže vreme. U početku se čini da to neće uspeti, ali na kraju, vaš unutrašnji skeptik priznaje da tako skroman sistem nagrađivanja funkcioniše u redu – ako u početku imate odlučnost da nešto promenite u životu, naravno. Jednom sam podelio svoja zapažanja sa trenerovim prijateljem i pitao je li normalno da sam tako doveo do svih tih mehanizama nagrada i gamifikacije u Apple Watch-u. Na šta je on bez ikakve sumnje rekao ovako: “Čoveče, od svih pogrešnih stvari koje mogu da te uhvate, ovo je najtačnije, zato napred i ne brini.” I nastavljam. I samo se brinem da će mi trenutna opterećenja, koja izazivaju iskreni ponos na sebe, nakon šest meseci izgledati potpuno smešno. Neću postati profesionalni sportista, sa tim sam kasnio najmanje 20 godina, ali beskrajno sam zadovoljan svojim napretkom. Pre nekoliko godina pušio sam dve kutije cigareta dnevno i bez poteškoća popeo se stepenicama na peti sprat, ali danas mirno trčim 12 km pre početka radnog dana i ne osećam ništa sem dodatka energije.

Logično pitanje je: zašto vam je potreban sat ako je bilo koji pametni telefon sa pravim aplikacijama za fitnes u stanju da aktivnost smatra lošijom? Činjenica je da sam pametni telefon nije u stanju da broji puls, što je ključni parametar u nekim sportovima. Pre svega u tračanju. I, recimo, posle 30 godina, a posebno posle 40, morate pažljivo nadgledati daljinski upravljač. Podaci dobijeni iz aplikacije bez pametnog sata / tracker-a za fitnes neće biti dovoljno tačni. Za sat vremena rada sa pulsom od 160, potrošnja energije biće mnogo veća nego u isto vreme i pri pulsu od 100, ali pametni telefon bez pametnog sata neće znati za to i pokazaće vam prosečnu vrednost. Gamifikacija i nagrade ostaće na snazi, ali takva tačnost u praćenju napretka neće biti, a to je veoma važno.

Ovde čak i nije toliko važno da koristim Apple Watch – to bi mogao biti bilo koji drugi pametni sat, ali ispostavilo se da volim Apple uređaje i da se u rodni ekosistem uklapaju mnogo bolje nego Android uređaji ili nešto treće. Da, ja nemam iskustva sa korišćenjem Apple Watch-a svih generacija, tako da nisam vrsta osobe koja će iscrpno objasniti svoje razlike i napredak od modela do modela. Ali ako govorimo o sitnicama koje sam izdvojio za sebe, to su pre svega platnene kaiševe za sportske petlje. Izgleda da su predstavljeni nešto ranije, ali prvo sam ih isprobao samo s Watch Series 5. I sada sam siguran da u životu nisam ništa nosio i želim brzo zaboraviti na standardni silikonski kaiš.

Pretpostavimo da biste, ako čitate ovu kolumnu, želeli da se bavite sportom. Ili barem vodite fluidniji način života. U ovom slučaju, čestitam, na dobrom ste putu. Ali nemojte se zavaravati – sama činjenica kupovine pametnog sata neće ništa promeniti. Prvo, potrebna je velika želja, a drugo, ozbiljna motivacija. Štaviše, primarna motivacija brzo prolazi, onda je trebate održavati u sebi, jer u početku možda ne primjećujete napredak, može biti spor, posebno ako nemate 30 godina. I u tome će vam pomoći samo pametni satovi – učinit će vaš napredak vidljivijim i stalno će podizati traku, a vi zauzvrat, postepeno povećavate opterećenje. Tada će se shvatiti da je, generalno, uvek bilo očigledno – bilo koja osoba uvek može učiniti mnogo više nego što misli. Više ćete početi hodati, zatim ćete početi trčati, plivati. Povećaćete daljinu, povećaćete tempo. Možda trči maraton, ili čak ultramaraton. Ali bez obzira koja dostignuća beležite u svom imanju, jedna stvar će vam definitivno biti jasna: nikad se u životu niste osećali tako sjajno! Pa, biće mi jako drago ako će vas ovaj skromni tekst potaknuti na pozitivne promene u životu. Pa, sada je najbolje vreme za to – zašto ne pustiti da se energija akumulirana tokom sedenja kod kuće vrati na stazu?

 

 

 

Please follow and like us:
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes